El passat divendres 12 de juny a l’escola Ciutat Jardí de Lleida es va celebrar la festa de comiat de la primera promoció de nens i nenes que sortiran cap a l’ institut el curs vinent. Després d’un emotiu parlament per part de mestres de l’escola, famílies i infants es va celebrar un berenar sopar al bosquet de l’escola.

Aquests infants que ara promocionen i sortiran de l’escola han gaudit d’una opció educativa que en els darrers anys s’està estenent per tot el territori català i espanyol.

Són la primera promoció d’una escola que va començar fa nou anys a la ciutat de Lleida amb una idea molt clara: l’infant és el protagonista del seu aprenentatge. En aquesta escola els infants tenen l’oportunitat d’organitzar les seves activitats i planificar el seu dia. Partint d’aquesta idea l’escola ofereix uns espais preparats on l’infant se sent lliure i segur per explorar i realitzar el seu aprenentatge. S’entén l’escola com un ambient preparat com qualsevol altre que ens podem trobar al llarg de la nostra vida; amb persones, situacions i reptes que cada individu en funció de la seva personalitat, les seves afinitats, les seves decisions i talent, va creixent.

Aquests espais són el que anomenen ambients preparats (cada ambient cobreix els continguts d’una o vàries àrees curriculars), aules plenes de material didàctic (que aporta les destreses i els coneixements necessaris per adquirir les competències bàsiques) a l’abast de l’infant que lliurement va manipulant durant els matins i projectes transversals a primària i centres d’interès a infantil. El que caracteritza tots els espais de l’escola és la cura de l’estètica, la bona estructura i un bon ordre sobretot.

L’escola Ciutat Jardí ofereix un entorn d’aprenentatge que va més enllà de l’aula, deixant que els infants es desplacin lliurement per l’escola, no oblidem que l’escola és seva, fan ús d’una mediateca oberta durant tot el matí i tot el migdia, fan ús dels racons de lectura, que són espais acollidors amb tauletes, catifes i coixins que inviten a llegir a totes hores, etc. A més a més les portes de les aules sempre són obertes per rebre a qui ho necessiti i els passadissos són espais d’aprenentatge. Al mateix temps els alumnes també tenen llibertat per equivocar-se, a Ciutat Jardí l’error és motiu d’aprenentatge mai de sanció, l’adult també s’equivoca.

Tot aquest entorn pretén ser tranquil i molt respectuós, per això, la rebuda en bancs en rotllana a totes les aules i el comiat també en rotllana esperant a les famílies són tant importants a Ciutat Jardí.

L’escola també està oberta a les famílies, donant molta importància a les relacions intergeneracionals. Els padrins i padrines voluntàries acompanyen els infants d’infantil en l’elaboració de l’esmorzar cada matí a l’ambient domèstic. Les famílies tenen l’oportunitat d’acompanyar a les aules els seus fills i filles cada dia, tant al matí i com a la tarda. Aquest curs s’ha iniciat una nova experiència per als pares i les mares, que tot i que altres anys podien gaudir d’una tarda d’ambients a l’escola, enguany se’ls ha invitat a fer una observació directa dins de l’aula dels seus fills i filles.

Nosaltres tenim la sort de tenir una escola així a la nostra ciutat. No només hi ha escoles amb aquesta pedagogia en l’àmbit privat, sinó que dins de l’oferta pública catalana trobem experiències similars, i ja amb tradició com l’escola El Martinet a Ripollet, El Roure Gros a Santa Eulàlia de Riuprimer, l’escola dels Encants a Barcelona i moltes altres.

ESCOLA CIUTAT JARDÍ

 

IMG-20150612-WA0004